fbpx

Villkor


Leveransvillkor

Leveranstid
Vårt leveransfönster är inom tio (10) arbetsdagar om ej annat skrivits vid den aktuella produkten, eller enligt överenskommelse i vårt lokala leveransområde. Leverans sker normalt mellan 06:00 – 22:00. Leverans kan ske lördagar och helgdagar (röda dagar).

Leveransområde
Gällande leveransområde finns på www.heat.se

Pellets i småsäck och storsäck samt loggs levereras på flakbil som är utrustad med påhängstruck eller kran, i leverantörens val. Pellets i småsäck, 16 kg, och loggs, ca 1 kg, samt Stallpellets, 14 kg, är förpackade i plast och står på lastpall som är plastemballerad. Pall med hel plasthuv kan förvaras utomhus men bör skyddas med en presenning mot yttre påverkan som t.ex. fåglar, nederbörd, UV-ljus etc. Bruten pall skall alltid förvaras inomhus. Pallvikten för pellets är 832 kg, för värmeloggs ca 1 050 kg och för ströpellets 840 kg. Pellets i storsäck, 650kg levereras utan pall och skall alltid skyddas från fuktpåverkan från mark och luft.

Säljaren har rätt till avvikelser på upp till 4% i finfraktion i viktprocent eller avvikande storlek på pelletsen såsom längd eller tjocklek gäller ingen reklamationsrätt för pellets i bulk.Säljaren har rätt till avvikelser på upp till 1% finfraktion i viktprocent eller avvikande storlek på pelletsen såsom längd eller tjocklek gäller ingen reklamationsrätt för pellets i säck.

Mottagarens/kundens ansvar vid mottagande av pallar Mottagaren ansvarar för:
• framkomligheten till lossningsstället där vägen har en bredd på minst 3,5 meter, fri höjd 4,5 meter (grenfritt) och bärighet för tung lastbil (axeltryck 10 ton), röjd från snö och sandad
• att platsen där pallarna skall placeras är tydligt utmärkt av mottagaren/kunden samt har en bärighet för truck med en vikt, inklusive last, på 4,5 ton
• att säljarens anvisningar om lagring och hantering av pallarna följs
• att ansvaret för varan efter leverans övergår till mottagaren och att beställd vara får plats på anvisad plats
• att mottagningsplats är iordningställd för mottagning inom leveranstiden

Om mottagaren/kunden inte uppfyller ovan angivna villkor för leverans kan mottagaren/kunden inte göra gällande dröjsmål eller fel på varan. Leverantören har även rätt att vägra leverans. Sker leverans har leverantören rätt att debitera mottagaren/kunden de merkostnader som uppstått med tillägg av 10%.

Leverantörens ansvar Leverantören ansvarar för att leverera:
• beställd mängd till rätt kvalitet, enligt Svensk Standard SS-EN ISO 17225-2:2014, A1
• varan fram till dess den är lossad utomhus hos mottagaren/kunden

Säkerhet
Leverantören äger rätt att neka leverans om risk finns för skador på utrustning eller egendom eller om risk för olycksfall föreligger. Varorna levereras på leverantörens ansvar endast till utomhus uppgjorda avställningsytor. För eventuell uppkommen skada vid övrig uppställning, i förråd eller liknande ansvarar mottagaren/kunden. För sådan skada har leverantören följaktligen inte något ansvar

Reklamation
Om mottagaren/kunden vill åberopa fel skall leverantören underrättas inom skälig tid –normalt 14 dagar –efter det att mottagaren/kunden märkt eller borde ha märkt felet. Försummas detta och det kan antas att försummelsen varit leverantören till nackdel, begränsas leverantörens ansvar i motsvarande grad. Om varans kvalitet är ifrågasatt skall mottagaren/kunden ge leverantören möjlighet att ta prover på varan. Reklamation avseende förbrukad vara godtas ej. Om mottagaren/kunden inte uppfyller fastställda villkor för leverans kan mottagaren/kunden inte föra gällande fel på varan. Leverantören skall då också äga rätt att vägra leverans.

Ångerrätt/Avbeställning
HEAT AB tillämpar Konsumentköplagen (SFS1990:932) och Distansavtalslagen gentemot konsumenter. Mottagaren/kunden har vid distansköp (t.ex. e-post, telefon, fax, webbshop) rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från det att varan tagits emot. Vid åberopande av ångerrätten står mottagaren/kunden för returfrakten och varan skall returneras i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten kan utövas gentemot HEAT AB. Innan retur sker skall kundtjänst kontaktas på telefon 0223-30127.

Betalsätt

Faktura
Betalas inom 20 dagar från fakturadatum. Vid brev/pappers-faktura tillkommer en faktureringsavgift på 45 kr, vid e-postfaktura tillkommer inga avgifter. Fakturan skall betalas med korrekt belopp och OCR-nummer. Vi gör en kreditupplysning vid fakturaköp på samtliga nya kunder, kreditupplysning kan komma att göras även om du har handlat av oss tidigare. Det skickas en kopia på kreditupplysningen till dig via post eller e-mail.

Försenad betalning
Vid sen betalning skickas en påminnelse till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift på 45kr + dröjsmålsränta 10%. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kortbetalning eller Swish
Du kan välja att förskottsbetala med kort (Visa/Mastercard) eller Swish när du lägger din order.

Räntefritt
Räntefri avbetalning 6 eller 12 månader hos Resurs Bank.
Avgifter:
6 månader – Uppläggningsavgift 295 :- samt administrationsavgift 45:- per månad
12 månader – Uppläggningsavgift 295 :- samt administrationsavgift 45:- per månad
Reservation för att dessa avgifter kan komma att ändras utan att vi har hunnit korrigera här, du ser alltid de aktuella villkoren via länken vid betalsättet i kassan.

Delbetalning
Delbetalning med Riverty/Nets, Klarna eller ditt bankkort (Visa/Mastercard) debiteras enligt deras villkor och kostnader.
Se Klarnas delbetalningsvillkor HÄR

Övriga betalsätt
Om du redan har Wasa Kredit hos oss som du vill använda, ring 0223 – 301 27 och gör din beställning.

Kortbetalning vid leveransen kan endast ske vid leverans av våra egna kranbilar. Om du är osäker, ring oss på 0223 – 301 27 och fråga. Om du vet att vi kör med egen bil till ditt område och vill betala med kort vid leveransen och lägger din order via webbshopen, välj faktura som betalsätt och skriv det fältet för övriga upplysningar.
Produkter som levereras mot kortbetalning skall betalas på plats vid leverans tillfälle. Ifall kund/mottagare inte kan betala leveransens fulla belopp kommer produkter ej lossas och beställning makuleras.

Vill du veta mer?

Kontakta oss på telefon: mejla oss.

Kontakta oss