fbpx

Villkor


Leveransvillkor

Leveranstider

Pellets i småsäck och storsäck samt loggs, ved och stallpellets
Vårt leveransfönster är inom tio (10) arbetsdagar om ej annat skrivits vid den aktuella produkten, eller enligt överenskommelse i vårt lokala leveransområde. Leverans sker normalt mellan 06:00 – 22:00. Leverans kan ske lördagar och helgdagar (röda dagar).

Bulk 1 dec – 31 mars levereras bulkpellets inom 5 arbetsdagar.
Övrig tid inom 10 arbetsdagar. Leverans sker normalt mellan 06:00 – 22:00. Leverans kan ske lördagar och helgdagar (röda dagar).

Oljor och smörjmedel levereras normalt inom 2-6 arbetsdagar.

Optispray och AdBlue levereras inom 5 arbetsdagar

Leveransområde
Gällande leveransområde finns på www.heat.se

Pellets i småsäck och storsäck samt loggs och stallpellets

Levereras på flakbil som är utrustad med påhängstruck eller kran, i leverantörens val. Pellets i småsäck, 16 kg, och loggs, ca 1 kg, samt Stallpellets, 15 kg, är förpackade i plast och står på lastpall som är plastemballerad. Pall med hel plasthuv kan förvaras utomhus men bör skyddas med en presenning mot yttre påverkan som t.ex. fåglar, nederbörd, UV-ljus etc. Bruten pall skall alltid förvaras inomhus. Pallvikten för pellets är 832 kg, för värmeloggs ca 1 050 kg och för ströpellets 840 kg. Pellets i storsäck, 650kg levereras utan pall och skall alltid skyddas från fuktpåverkan från mark och luft.

Säljaren har rätt till avvikelser på upp till 4% i finfraktion i viktprocent eller avvikande storlek på pelletsen såsom längd eller tjocklek gäller ingen reklamationsrätt för pellets i bulk.Säljaren har rätt till avvikelser på upp till 1% finfraktion i viktprocent eller avvikande storlek på pelletsen såsom längd eller tjocklek gäller ingen reklamationsrätt för pellets i säck.

Mottagarens/kundens ansvar vid mottagande av pallar Mottagaren ansvarar för:

Mottagaren ansvarar för:


Om mottagaren/kunden inte uppfyller ovan angivna villkor för leverans kan mottagaren/kunden inte göra gällande dröjsmål eller fel på varan. Leverantören har även rätt att vägra leverans. Sker leverans har leverantören rätt att debitera mottagaren/kunden de merkostnader som uppstått med tillägg av 10%.

Leverantörens ansvar Leverantören ansvarar för att leverera:
• beställd mängd till rätt kvalitet, enligt Svensk Standard SS-EN ISO 17225-2:2014, A1
• varan fram till dess den är lossad utomhus hos mottagaren/kunden

Pellets bulk

Levereras i tankbil, som även kallas bulkbil. Vid bulkleverans är rekommenderad slanglängd <10 m för bästa pelletskvalité. Vid behov av slanglängd >20 m, vilket påtalas vid beställning, tillkommer en extra avgift. Då
köparen på grund av för liten lagringskapacitet inte kan ta emot beställd mängd tillkommer separat
tilläggdebitering. Volymavvikelse vid leverans kan uppgå till ± 10% i leverantörens val, förutsatt att det får plats
i förrådet. Vid avbokning av lagd order tillkommer en avgift.
Vid leverans till PelliStore PCS bulkförråd rekommenderas en fyllnadsgrad motsvarande 70% av dess kapacitet
och vid leverans till övriga förråd 85% av dess kapacitet. Om mottagaren/kunden beställer mer än angivna
volymer ansvarar mottagaren/kunden för alla eventuella olägenheter och skador med anledning härav.
Leverantören kan således inte göras ansvarig för sådana olägenheter eller skador. HEAT AB/Scandbio AB frånsäger sig allt ansvar för skador på PelliStore förråd.

Mottagarens ansvar vid mottagande av bulkleverans
Bestämmelser för mottagande av bulkleverans. Mottagaren ansvarar för:

Leverantören ansvarar för:

Säkerhet


Leverantören äger rätt att neka leverans om risk finns för skador på utrustning eller egendom eller om risk för olycksfall föreligger. Varorna levereras på leverantörens ansvar endast till utomhus uppgjorda avställningsytor. För eventuell uppkommen skada vid övrig uppställning, i förråd eller liknande ansvarar mottagaren/kunden. För sådan skada har leverantören följaktligen inte något ansvar

Reklamation


Pellets, stallpellets och loggs

Reklamation avseende förbrukad vara godtas ej.
Om mottagaren/kunden vill åberopa fel skall leverantören underrättas inom skälig tid – normalt 14 dagar
efter det att mottagaren/ kunden märkt eller borde ha märkt felet. Försummas detta och det kan antas att
försummelsen varit leverantören till nackdel, begränsas leverantörens ansvar i motsvarande grad. Om varans
kvalitet är ifrågasatt skall mottagaren/kunden ge leverantören möjlighet att ta prover på varan.
Om mottagaren/kunden inte uppfyller fastställda villkor för leverans kan mottagaren/kunden inte reklamera fel
på varan. Leverantören skall då också äga rätt att vägra leverans.
Säljaren har rätt till avvikelser på upp till 4% finfraktion av vikten eller avvikande storlek på pelletsen såsom
längd eller tjocklek och mätning sker på sex slumpvisa prover i förrådet. Visar proverna då ett snittvärde under
ovanstående gäller ingen reklamationsrätt för pellets i bulk.
Bedömningen av analysresultat påverkas av använd slanglängd.

Ångerrätt/Avbeställning

Pellets, stallpellets och loggs

HEAT AB/Scandbio AB tillämpar Konsumentköplagen (SFS1990:932) och Distansavtalslagen gentemot konsumenter.
Mottagaren/kunden har vid distansköp (t.ex. e-post, telefon, webbshop) rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar
från det att varan tagits emot. Vid åberopande av ångerrätten står mottagaren/kunden för returfrakten och
varan skall returneras i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten kan utövas gentemot HEAT AB. Innan
retur sker skall kundtjänst kontaktas på telefon 0223-301 27.

Oljor och smörjmedel

I de fall OKQ8 accepterat retur av emballerade varor dras normalt 20% av varuvärdet av som returavgift, dock minst 150 kr per returtillfälle. Returfrakt betalas alltid av kunden . Endast felfria och kuranta varor/förpackningar återtas och kreditering sker efter mottagandekontroll hos OKQ8.

Betalsätt

Faktura
Betalas inom 20 dagar från fakturadatum. Vid brev/pappers-faktura tillkommer en faktureringsavgift på 45 kr, vid e-postfaktura tillkommer inga avgifter. Fakturan skall betalas med korrekt belopp och OCR-nummer. Vi gör en kreditupplysning vid fakturaköp på samtliga nya kunder, kreditupplysning kan komma att göras även om du har handlat av oss tidigare. Det skickas en kopia på kreditupplysningen till dig via post eller e-mail.

Försenad betalning
Vid sen betalning skickas en påminnelse till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift på 45kr + dröjsmålsränta 10%. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kortbetalning eller Swish
Du kan välja att förskottsbetala med kort (Visa/Mastercard) eller Swish när du lägger din order.

Räntefritt
Räntefri avbetalning 6 eller 12 månader hos Resurs Bank.
Avgifter:
6 månader – Uppläggningsavgift 295 :- samt administrationsavgift 45:- per månad
12 månader – Uppläggningsavgift 295 :- samt administrationsavgift 45:- per månad
Reservation för att dessa avgifter kan komma att ändras utan att vi har hunnit korrigera här, du ser alltid de aktuella villkoren via länken vid betalsättet i kassan.

Delbetalning
Delbetalning med Riverty/Nets, Klarna eller ditt bankkort (Visa/Mastercard) debiteras enligt deras villkor och kostnader.
Se Klarnas delbetalningsvillkor HÄR

Övriga betalsätt
Om du redan har Wasa Kredit hos oss som du vill använda, ring 0223 – 301 27 och gör din beställning.

Kortbetalning vid leveransen kan endast ske vid leverans av våra egna kranbilar. Om du är osäker, ring oss på 0223 – 301 27 och fråga. Om du vet att vi kör med egen bil till ditt område och vill betala med kort vid leveransen och lägger din order via webbshopen, välj faktura som betalsätt och skriv det fältet för övriga upplysningar.
Produkter som levereras mot kortbetalning skall betalas på plats vid leveranstillfället. Ifall kund/mottagare inte kan betala leveransens fulla belopp kommer produkter ej lossas och beställning makuleras.

Vill du veta mer?
Kontakta oss